Από τη Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Μια εξαιρετική παράσταση μυστηρίου παρακολουθήσαμε το απόγευμα της Τετάρτης στο κέντρο της Αθήνας. Ο λόγος για το «Έγκλημα στο Orient Express», ένα από τα δημοφιλέστερα αστυνομικά μυθιστορήματα της κορυφαίας Αγκάθα Κρίστι που ανεβαίνει φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο Κάτια Δανδουλάκη σε θεατρική απόδοση του Κεν Λούντβιχ και σκηνοθεσία του Αντώνη Καλογρίδη.
Το «Έγκλημα στο Orient Express» είναι από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα της Βρετανίδας συγγραφέως καθώς δεν συνθέτει μόνο το παζλ στην εξιχνίαση μιας δολοφονίας αλλά ωθεί τον θεατή να επιλέξει μεταξύ γραπτών και άγραφων νόμων στην απονομή δικαιοσύνης. Η εύστοχη απόδοση του κειμένου στην παράσταση έγινε από την Ολυμπία Σκορδίλη και το αποτέλεσμα ήταν άκρως ικανοποιητικό.
Η υπόθεση του έργου που γράφτηκε το 1934, μας ταξιδεύει στο σιδηροδρομικό σταθμό της Κωνσταντινούπολης όπου ετοιμάζεται να ξεκινήσει η πολυτελής αμαξοστοιχία του Orient Express. Στην αμαξοστοιχία αυτή επιβιβάζεται μεταξύ άλλων και ο διάσημος Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό (Δάνης Κατρανίδης) που μόλις ολοκλήρωσε μια δύσκολη υπόθεση και ετοιμάζεται για τις διακοπές του. Ενώ το τρένο έχει ξεκινήσει, ο επιχειρηματίας Σάμιουελ Ράτσετ (Αντώνης Καφετζόπουλος) βρίσκεται δολοφονημένος στο κουπέ του με οχτώ μαχαιριές στο στήθος. Μια έντονη χιονοθύελλα αναγκάζει το τρένο να σταματήσει στη μέση του πουθενά, κάπου κοντά στη Γιουγκοσλαβία. Ο δολοφόνος βρίσκεται ανάμεσα στους επιβάτες της α’ θέσης που είναι ο γραμματέας του Ράτσετ, Έκτωρ Μακ Κουήν (Άγγελος Μπούρας), η κόμισσα Αντρένι (Λένα Δροσάκη), η Έλεν Χάμπαρντ (Κάτια Δανδουλάκη), η πριγκίπησσα Νατάλια Ντραγκομίρωφ (Όλγα Πολίτου), η συνοδός της, Γκρέτα Όλσον (Ταμίλα Κουλίεβα), η Μαίρη Ντέμπεναμ (Τάνια Τρύπη), ο συνταγματάρχης Άρμπουθνοτ (Λευτέρης Ζαμπετάκης) και ανάμεσα στο προσωπικό του τρένου: τον Πιέρ Μισέλ (Τάκης Παπαματθαίου), ελεγκτή του τρένου και το διευθυντή της σιδηροδρομικής εταιρίας κ. Μπουκ (Τάσος Χαλκιάς). Θα καταφέρει ο Ηρακλής Πουαρό να ανακαλύψει το δολοφόνο;
Την εμπνευσμένη σκηνοθεσία του έργου υπογράφει ο έμπειρος Αντώνης Καλογρίδης που έστησε στη σκηνή του θεάτρου Κάτια Δανδουλάκη μια παράσταση με κλιμακώμενες εντάσεις μυστηρίου και noir αποχρώσεις. Αν και στο πρώτο μέρος του θεάματος, ο σκηνοθέτης ενσωμάτωσε άφθονα κωμικά στιγμιότυπα που αποπροσανατόλιζαν το θεατή σχετικά με την εξέλιξη της δράσης, στο σύνολό της η παράσταση είχε έναν εξαιρετικό ρυθμό με γρήγορες εναλλαγές στην πλοκή και τους χαρακτήρες που κατόρθωσαν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού. Το σημαντικότερο όμως είναι πως ο Αντώνης Καλογρίδης έκανε τον θεατή να νιώσει ευφυής προσπαθώντας να εξιχνιάσει το μυστήριο της δολοφονίας και του αξίζουν συγχαρητήρια για αυτό.
Φυσικά, τίποτα δεν θα είχε επιτευχθεί αν δεν υπήρχε ένας θίασος με τόσο καταξιωμένους και ταλαντούχους ηθοποιούς σε όλους τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Ένα μεγάλο μπράβο στην παραγωγή και το σκηνοθέτη για τις καίριες επιλογές του καστ σε τόσο δύσκολους οικονομικά καιρούς για το θέατρο. Το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο έργο είναι πως όλοι οι ρόλοι είναι ισάξιοι και αυτό έδωσε τη δυνατότητα στους ηθοποιούς να μελετήσουν πιο προσεκτικά τους ήρωες τους και να στήσουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες επί σκηνής.
Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών ήταν προσεγμένες. Ωστόσο, ξεχωρίσαμε λίγο περισσότερο τον Δάνη Κατρανίδη στο ρόλο του Ηρακλή Πουαρό, έναν ρόλο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του που έδωσε την ευκαιρία στον ηθοποιό να αποδείξει για ακόμα μια φορά την σκηνική του ευελιξία και την ευρεία υποκριτική του γκάμα. Έξοχη ήταν και η Κάτια Δανδουλάκη στο ρόλο της εκκεντρικής Έλεν Χάμπαρντ κατορθώνοντας να μεταμορφωθεί σε μια ολότελα διαφορετική περσόνα και να μας κάνει να την λατρέψουμε για ακόμη μία φορά. Μετρημένη και απόλυτα αληθινή βρήκαμε την ερμηνεία του Τάσου Χαλκιά στο ρόλο του κ. Μπουκ ενώ μας άρεσε ιδιαίτερα και η σκοτεινή προσέγγιση του Αντώνη Καφετζόπουλου στο ρόλο του πλούσιου επιχειρηματία Σάμιουελ Ράτσετ.
Αξίζει να αναφέρουμε τα εντυπωσιακά κοστούμια που επιμελήθηκε η Ιωάννα Τσάμη για όλους τους ηθοποιούς, τα πλούσια σκηνικά του Γιώργου Γαβαλά και της Μαίρης Τσάγκαρη (επιτέλους μια παράσταση με πραγματικά σκηνικά) καθώς και τους εξαιρετικούς φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην απόδοση της noir ατμόσφαιρας και της εποχής του έργου δημιουργώντας ένα μαγικό αποτέλεσμα που θα θυμόμαστε για καιρό.
Το «Έγκλημα στο Orient Express» είναι μια πλούσια παράσταση με δυνατές ερμηνείες που θα οξύνει την κρίση σας και θα σας θέσει ηθικά διλήμματα. Επιβιβαστείτε σε ένα από τα κουπέ της πολυτελούς αμαξοστοιχίας και καλή σας θέαση!