Βρεθήκαμε στην πρεμιέρα της παράστασης «Αθανασία»

Από τη Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη

Πρεμιέρα είχε το βράδυ της Δευτέρας η παράσταση «Αθανασία» με πρωταγωνίστρια την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους. Το τρίτο θεατρικό εγχείρημα του σπουδαίου κινηματογραφικού σκηνοθέτη Χρήστου Δήμα άλλαξε θεατρική στέγη που υποδέχτηκε στο φιλόξενο χώρο του Ιλίσια Βολανάκης πλήθος φίλων και καλλιτεχνών που το τίμησαν με την παρουσία τους δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη λάμψη στη βραδιά.

Ο Χρήστος Δήμας υπογράφει τόσο τη σκηνοθεσία όσο και το κείμενο της παράστασης που παίρνει επί σκηνής τη μορφή τρισδιάστατης κινηματογραφικής αφήγησης. Στο έργο ξετυλίγεται σαν κουβάρι η ζωή μιας γυναίκας, της Όλιας, από τα παιδικά της χρόνια μέχρι την ηλικία της ωριμότητας. Όλα όσα θεωρεί δεδομένα και ελεγχόμενα η Όλια θα αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη αρχικά με την απώλεια του παιδιού της και μετέπειτα όταν ένα τροχαίο την καθηλώνει στην αναπηρική καρέκλα.

Στο έργο τίθεται το ζήτημα της ευθανασίας, ένα θέμα που απασχολεί τις τελευταίες δεκαετίες το δυτικό κόσμο, δίνοντάς μας έτσι την ευκαιρία να προβληματιστούμε και να αναθεωρήσουμε τις προτεραιότητες που μπορεί να θέτουμε ως σύγχρονοι άνθρωποι μιας κοινωνίας. Πόσο ικανοί είμαστε τελικά να ελέγξουμε τη ζωή μας και πόσο αδιέξοδο μπορεί να αποβεί το αίσθημα της ελπίδας όταν αυτή παύει πραγματικά να υπάρχει; Είναι κατακριτέο ηθικά και κοινωνικά να σκεπτόμαστε το θάνατο όταν η ελπίδα μας αλλάζει μορφή και βλέπει ως μοναδική της διέξοδο ένα αξιοπρεπές τέλος;

Το έργο του Χρήστου Δήμα τολμά να θέσει καίρια και σοβαρότατα κοινωνικά ζητήματα ισορροπώντας ανάμεσα στη συγκίνηση, το καυστικό χιούμορ και τη λύτρωση. Ο τρόπος γραφής του ήταν εξαιρετικός και ιδιαίτερα γλαφυρός, επιλέγοντας να στήσει την ιστορία του σκιαγραφώντας το δυναμικό χαρακτήρα της πρωταγωνίστριάς του που μέχρι το τελευταίο λεπτό παλεύει μέσα της με τα πρέπει, την αξιοπρέπειά της και την ανάγκη της για μια ζωή με αρμονία.

Η σκηνοθεσία της παράστασης ήταν υποδειγματική. Η ευρηματικότητα του Χρήστου Δήμα φάνηκε σε όλη τη διάρκεια του έργου και αυτό δεν είναι υπερβολή αν αναλογιστεί κανείς πως ο σκηνοθέτης μετέφερε τους θεατές στο περιβάλλον μιας παραλίας και στην παιδική ηλικία της Όλιας χρησιμοποιώντας περίτεχνα μερικούς κόκκους άμμου κι ένα εξαιρετικό βίντεο που μας βύθισε κυριολεκτικά μέσα στο νερό ενώ αργότερα με μερικές αλλαγές των φωτισμών από τον Αλέκο Αναστασίου και ένα αναπηρικό καροτσάκι, εμβαθύναμε στον εσωτερικό κόσμο της πρωταγωνίστριας μετά το ατύχημά της. Ο Χρήστος Δήμας κατάφερε επιπλέον να στήσει έναν ολόκληρο παράλληλο κόσμο παίζοντας με τις σκιές των υπόλοιπων ηθοποιών του (Έλενα Χαραλαμπούδη , Νίκος Βαρδάκας) στο φόντο της πρωταγωνιστρίας. Η οξυδερκής οπτική του ματιά ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής. Βοηθός στο όλο του εγχείρημα στάθηκε και η εξαιρετική μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη.

Η Όλια του Χρήστου Δήμα είναι ένας δύσκολος μα σπουδαίος ρόλος που δίνει την ευκαιρία στην ηθοποιό που θα τον ερμηνεύσει να αξιοποιήσει κάθε πτυχή της ερμηνευτικής του δεινότητας. Η ερμηνεία της Άννας Μαρίας Παπαχαραλάμπους στο συγκεκριμένο ρόλο ήταν λιτή με λιγοστές συναισθηματικές διακυμάνσεις που μας χάρισαν ωστόσο δυνατές στιγμές συγκίνησης. Νιώσαμε πως η ηθοποιός ταυτίστηκε απόλυτα με το ρόλο της βιώνοντας το συναίσθημα της παραίτησης της ηρωίδας της δίχως όμως να τσαλακωθεί στιγμή επί σκηνής.

Η «Αθανασία» είναι ένα σπουδαίο έργο που θίγει κοινωνικά ζητήματα που σπάνια τολμά κανείς να τοποθετηθεί ξεκάθαρα πάνω σε αυτά. Αξίζει να το παρακολουθήσετε!

Καλή σας θέαση!

 

Φωτογραφία: George Alexandrakis