Ο Δημήτρης Τσιβούλας στο Radioalchemy

Written by on 29 Δεκέμβριος 2020

Και εν μέσω καραντίνας και γιορτών εμείς ακούμε , μαθαίνουμε και γνωρίζουμε ωραίους ανθρώπους και καλλιτέχνες . Έτσι έκανα άλλο ένα tick στη λίστα μου για να γνωρίσω τον εξαιρετικό συνθέτη Δημήτρη Τσιβούλα . Τον ευχαριστώ θερμά !

Ας τον γνωρίσετε και εσείς  καλύτερα μέσα από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε:

_EVR0785 a MIKRH.jpg

1.) Δημήτρη καλώς μας ήρθες. To single “Ένα Χαμόγελο” είναι η πιο πρόσφατη κυκλοφορία σου. Πιστεύεις πως χάρισε τελικά έστω και ένα χαμόγελο αυτούς τους ζοφερούς καιρούς;

ΔΤ: Σας ευχαριστώ πολύ για τη πρόσκληση. Ναι, το ΄΄Ένα Χαμόγελο΄΄ κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό από τη Spider Music. Ένα ανάλαφρο swing, με χιουμοριστική διάθεση. Δεν γνωρίζω αν χάρισε κάποιο χαμόγελο αλλά σίγουρα θέλω να πιστεύω ότι αυτό έγινε. Ακόμα
όμως και μια μικρή στιγμή ευφορίας να έχει προσφέρει, είναι κάτι που σίγουρα με κάνει πάρα πολύ χαρούμενο.

2.) Λίγο πιο πριν είχες κυκλοφορήσει ένα εντελώς διαφορετικό single. Το ζειμπέκικο “Σταμάτησε Ο Χρόνος”. Είσαι ευχαριστημένος συνολικά από αυτές τις 2 κυκλοφορίες;

ΔΤ: Και τα δύο τραγούδια, το ΄΄Χαμόγελο΄΄΄αλλά και το ΄΄Σταμάτησε ο Χρόνος΄΄, είναι βιωματικά τραγούδια. Για διαφορετικούς λόγους γραμμένα. Πίσω από τους στίχους, μπορεί κάποιος να το διακρίνει. Η Χριστίνα Κακαλιάντη στο ΄΄Χαμόγελο΄΄ αλλά και η Ασημοπούλου
Ειρήνη στο ΄΄Σταμάτησε ο Χρόνος΄΄, προσέγγισαν τα τραγούδια με ιδιαίτερη προσοχή. Τα έκαναν δικά τους. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν αυτό που είχα στα..΄΄αυτιά μου΄΄ όταν έγραφα τα τραγούδια. Οπότε ναι… Είμαι ευχαριστημένος από το τελικό αποτέλεσμα.

_EVR0778 a MIKRH.jpg
3.) Σαν δημιουργός έχεις μια χαρακτηριστική άνεση να μεταπηδάς από το ένα στυλ στο άλλο. Πως το σχολιάζεις εσύ ο ίδιος αυτό;
ΔΤ: Δε μπορώ να το σχολιάσω. Είναι κάτι που απλά συμβαίνει. Όταν γράφω, συνηθίζω να κατεβάζω την ΄΄ασφάλεια΄΄ του μυαλού. Να θέτω σε αναστολή τη σκέψη. Η σύνδεση με τη ΄΄μέσα φωνούλα΄΄ μου απαιτεί πίστη και υπακοή στο λόγο της. Ως εκ τούτου λοιπόν δε σκέφτομαι αν θέλω να γράψω, ζειμπέκικο, ροκ, τζαζ, τσιφτετέλι κτλ…Απλά έρχεται. Δεν υπάρχουν στεγανά σε μένα. Δεν υπάρχει καλή και κακή μουσική. Κάτι είναι καλό ή κακό αναλόγως αν έχει λόγο να υπάρχει ή όχι. Και με αυτό τον τρόπο είμαι σίγουρος ότι όταν μου μιλάει η ΄΄φωνούλα΄΄ μέσα μου τότε αυτό που λέει πρέπει να ακουστεί. Με τον τρόπο που το λέει. Στη διάρκεια της ηχογράφησης, εκεί είναι που μπαίνει το μυαλό, η σκέψη, η γνώση. Όμως και πάλι, υπάρχουν πράγματα που με τίποτα δεν μπορούν να αλλάξουν. Δε γίνεται…Απλά… Συνηθίζω να λέω στους συνεργάτες μου, όταν προτείνουν κάποια αλλαγή, ότι ΄΄Αυτό δε γίνεται να αλλάξει. Έτσι ήρθε. ΄΄ Ο λόγος της φωνούλας δεν μπορεί να αλλοιωθεί. Αυτός είναι ο κανόνας μου.

4.) Έχουν περάσει 2 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου σου ολοκληρωμένου άλμπουμ, το “Για Όλα και Κανένα”. Πως σου φαίνεται σήμερα αυτή η δουλειά; Πως θυμάσαι σήμερα όλη την διαδικασία της δημιουργίας του;
ΔΤ: Με αυτή τη δουλειά συστήθηκα ως δημιουργός. Ήταν η πρώτη μου προσπάθεια. Θυμάμαι ακόμα, που καθόμασταν μπροστά στο τζάκι με τη σύζυγό μου και της έλεγα ότι θέλω να προχωρήσω σε αυτό. Της έλεγα ότι θα χρειαστούν κάποια χρήματα. Και θυμάμαι
ακόμα την απάντησή της. ΄΄Είναι ανάγκη να το κάνεις και απορώ για ποιο λόγο το καθυστερείς τόσα χρόνια.’’ Και όταν της είπα για τα χρήματα μου είπε… ΄΄Έλα μωρέ και τι έγινε; Λεφτά είναι… Σιγά… ΄΄. Από εκεί και πέρα ήταν όλα ρομαντικά. Απλά μπαίναμε, γράφαμε, με στόχο να βγάλουμε κάτι που μας εκφράζει. Αργότερα μετά το τέλος προέκυψε η συνεργασία με τη Spider Music, όταν εξέθεσα τη δουλειά μου. Προσπαθώ ακόμα να κρατήσω μέρος εκείνης της αθωότητας. Εκείνης της αλήθειας.

 

5.) Τι απολογισμό κάνεις μετά από αυτό τo άλμπουμ; Τι σε έχει διδάξει για την συνέχεια και πότε να αναμένουμε την επόμενη ολοκληρωμένη δισκογραφική σου δουλειά;
ΔΤ: Όταν περνάει ο καιρός, πάντα γυρνάς το βλέμμα πίσω και βλέπεις τι πήγε καλά και τι όχι. Όλα όμως πρέπει πάντα να τα κρίνεις υπό το πρίσμα εκείνης της στιγμής. Υπήρχαν σαφέστατα πράγματα που θα άλλαζα. Σε κάθε επίπεδο. Σίγουρα δε θα ήμουν τόσο ΄΄ανοιχτός΄΄.
Σε ότι αφορά ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά. Εδώ τα πράγματα τα προσεγγίζω λίγο πιο εγκεφαλικά. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η κατάρρευση της αγοράς cd, σε συνεργασία με την ασυδοσία που κυριαρχεί στο youtube, όπου πλέον η μουσική δεν είναι κάποιο προϊόν το οποίο έχει μια αντικειμενική αξία αλλά έχει επικρατήσει η άποψη ότι όλα ανήκουν στο παγκόσμιο πολιτισμό και άρα όλοι έχουμε δωρεάν πρόσβαση παντού, έχουν αλλάξει τους κανόνες. Κάποτε υπήρχε η ανάγκη για ολοκληρωμένες δουλειές. Ο καταναλωτής θα έδινε ένα χρηματικό ποσό για να αγοράσει ένα cd. Έπρεπε λοιπόν να έχει κάτι χειροπιαστό στα χέρια του. Άρα έπρεπε να υπάρχουν, κάποια τραγούδια μέσα. Σήμερα όμως, όλα ανεβαίνουν στο youtube. Ο καταναλωτής θα ακούσει τη δουλειά με ένα κλικ. Ταυτόχρονα η κατάρρευση των live,η οποία ολοκληρώθηκε με το covid-19 η οποία, αλλά μη γελιόμαστε, είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, έχει οδηγήσει σε πλήρη ανέχεια μια μεγάλη ομάδα μουσικών και
δημιουργών. Η δημιουργία, τείνει πλέον να είναι χόμπι. Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες πληρώνουν τις παραγωγές τους. Αυτό που κάποτε ονομάζαμε μουσική βιομηχανία, σήμερα απλά δεν υπάρχει. Νομίζω λοιπόν ότι σας απάντησα με το πιο ξεκάθαρο τρόπο, ότι ολοκληρωμένη
δουλειά, όσο δεν αλλάζουν οι κανόνες του παιχνιδιού, είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει. Εκτός αν κάποια στιγμή υπάρξουν λόγοι οι οποίοι θα ξεπερνούν τις δυσκολίες και τους κανόνες που προανέφερα.

 

6.) Πέρα από την ενασχόληση σου ως μουσικός είσαι και ιδιοκτήτης του Ωδείου και Σχολής Χορού Εν Τέχνη από το 1999 στη Θεσσαλονίκη. Αν και σήμερα φαντάζομαι λόγω της κατάστασης θα είναι δύσκολη η λειτουργία του, τι έχεις αποκομίσει μέσα όλα αυτά τα χρόνια που ο χώρος αυτός είναι ζωντανός; Τι μπορεί να κερδίσει ένας σπουδαστής από το Εν Τέχνη;
ΔΤ: Από τις 3 Νοεμβρίου είμαστε σε αναστολή. Βέβαια τα μαθήματα συνεχίζουν και γίνονται διαδικτυακά. Η τεχνολογία πλέον μας έχει φέρει κοντά. Σε καμία των περιπτώσεων δε μπορεί να αντικατασταθεί η δια ζώσης επαφή, όμως, τα μαθήματα προχωρούν και η ύλη βγαίνει. Αυτό που πρέπει, ως δάσκαλοι πλέον, να διδάξουμε στους μαθητές μας είναι ότι, η ζωή συνεχίζεται, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες, εμείς πάντα οφείλουμε να κοιτάμε μπροστά, σεβόμενοι αυτούς που μένουν πίσω και να μην ξεχνάμε ότι τη μουσική δεν την έφτιαξε ο άνθρωπος αλλά την ανακάλυψε, οπότε ήταν, είναι και θα είναι πάντα, παρούσα στη ζωή μας. Όχι μόνο η μουσική, αλλά η τέχνη γενικότερα. Ο χορός, το θέατρο, οι εικαστικές τέχνες.
Κάθε τι που κρύβει δημιουργία. Διότι μη ξεχνάμε ότι άνθρωπος σημαίνει δημιουργία.

kai-kapou-edo-27 MIKRH.jpg

7.) Αν γυρνούσες πίσω στο χρόνο , τι θα συμβούλευες τον έφηβο εαυτό σου;
ΔΤ: Ένας από τους λόγους που καθυστέρησα να κυκλοφορήσω τα τραγούδια μου ήταν και ένας ιδιότυπος φόβος που είχα μέσα μου για αυτά. Γύρω από τη γνώμη του κόσμου για τα τραγούδια μου. Αυτό λοιπόν που θα άλλαζα θα ήταν ο τρόπος σκέψης μου. Να μπορούσα να έχω τη ψυχική
δύναμη να ΄΄γράφω΄΄ κάποιους ανθρώπους λίγο παραπάνω. Να μπορώ να ακούω και όχι να υπακούω στη γνώμη τους και να μη παίρνω την άρνησή τους τόσο τοις μετρητοίς. Αυτό μου πήρε χρόνια για να το καταφέρω. Να μπορούσα να ιεραρχήσω νωρίτερα ότι η ανάγκη της έκφρασης
είναι πολύ παραπάνω από τη γνώμη των ΄΄ειδικών΄΄. Διότι οι ΄΄ειδικοί΄΄ δε μιλούν ποτέ από μηδενική αφετηρία. Πάντα έχουν τις προσωπικές τους σκοπιμότητες που εξυπηρετούν. Νομίζω πως αυτό θα άλλαζα…

8.) Με ενδιαφέρον διαβάζουμε στο βιογραφικό σου ότι ετοιμάζεις ένα άλμπουμ με μελοποιήσεις μεγάλων ποιητών. Το Ένας Δόκιμος Στη Γέφυρα Εν Ώρα Κινδύνου σε ποίηση Νίκου Καββαδία είναι μάλιστα το πρώτο τραγούδι που ήδη κυκλοφορεί. Μίλησε μας για αυτό το έργο που ετοιμάζεις και πως επέλεξες να μελοποιήσεις ποίηση.
ΔΤ : Τον Ιανουάριο του 2020, στις αρχές αυτού του τόσο δύσκολου έτους, κυκλοφόρησα το ποίημα του μεγάλου μας ποιητή, Νίκου Καββαδία, ΄΄ Ένας Δόκιμος Στη Γέφυρα Εν Ώρα Κινδύνου΄΄ όπου το ερμήνευσε καταπληκτικά ο Νικόλας Λάππας, ένας νέος τραγουδιστής από τη Πάτρα. Είναι ένα ποίημα, το οποίο το είχε γράψει ο μεγάλος μας ποιητής σε πολύ νεαρή ηλικία.
Εγώ το είχα μελοποιήσει το μακρινό 1996 όταν ήμουν 21 ετών. Ο Νικόλας όταν το τραγούδησε ήταν επίσης 21 ετών. Όλη αυτή η συγκυρία μου έκανε ένα ΄΄κλικ΄΄. Από εκεί και πέρα έχω μελοποιήσει και άλλα ποιήματα τα οποία συν τω χρόνω και αναλόγως των καταστάσεων όπως αυτές θα εξελιχθούν, ευελπιστώ ότι πρόκειται να κυκλοφορήσουν.

9.) Στην εποχή της ψηφιοποίησης και των social media πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για έναν καλλιτέχνη να επικοινωνήσει με τον ακροατή;
ΔΤ: Όπως ανέφερα και παραπάνω, οι κανόνες έχουν πλέον αλλάξει, και αναπροσαρμόζονται συνεχώς. Ο καθένας μπορεί να φτιάξει ένα κανάλι και να ανεβάσει τη δουλειά του. Αυτό είναι εύκολο. Το πώς όμως αυτή η δουλειά θα φτάσει στην οθόνη του κάθε ακροατή, είναι μια άλλη, πολύ μεγάλη συζήτηση. Μια συζήτηση η οποία όταν γίνεται, απομυθοποιεί πολλές φορές, πολλά πράγματα, και πολλοί βασιλιάδες, αν γίνει αυτή η συζήτηση, θα χάσουν το θρόνο τους.

10.) Τρομερά δύσκολη περίοδος αλλά η δημιουργία ειδικά τώρα οφείλει να δείχνει τον δρόμο. Τι άλλο ετοιμάζεις για το αμέσως επόμενο διάστημα; Τι υπάρχει στο μυαλό σου;
ΔΤ: Η δημιουργία είναι ανάγκη. Δε γίνεται όταν αρχίσει να μιλάει η ΄΄φωνούλα΄΄ να μη την ακούσεις. Μέσα σε αυτή τη περίοδο λοιπόν έχει βρεθεί ο χρόνος και γράφονται πολλά πράγματα.
Περνάω πολλές ώρες τις μέρας στο στουντιάκι μου, μελετώντας, γράφοντας κτλ.. Όλα αυτά κάποια μέρα θα βρουν το δρόμο για να κοινοποιηθούν. Σιγά σιγά…Όταν έρθει η ώρα.

11.) Κλείνοντας να σε ευχαριστήσω για τον χρόνο σου , να σου ευχηθώ να βρεθούμε ξανά μέσα από μουσικές και μιας και πλησιάζουμε στις γιορτές μια ευχή από εσένα για όλους εμάς .
ΔΤ: Σας ευχαριστώ για την όμορφη συζήτηση που είχαμε. Εύχομαι σε όλους Χαμόγελα, Αγάπη, Πίστη και Αισιοδοξία. Η ανθρωπότητα πάντα κερδίζει. Όλοι θα βγούμε νικητές από αυτό που μας βρήκε. Και πάλι θα ανταμώσουμε, όπως παλιά και ακόμα καλύτερα!!
Σας ευχαριστώ.

 

Official links

https://www.facebook.com/SpiderMusicLBL/

www.spider-music.com

 


Current track

Title

Artist