Είδαμε την παράσταση «Ο ένατος γάμος της γηραιάς κυρίας»

Είδαμε την παράσταση «Ο ένατος γάμος της γηραιάς κυρίας»

Από τη Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη

 

Στη σκηνή του θεάτρου «Αγγέλων Βήμα» ανεβαίνει η παράσταση «Ο ένατος γάμος της γηραιάς κυρίας» σε σκηνοθεσία της Άσπας Κυρίμη. Το νέο έργο της Λείας Βιτάλη έκανε την επίσημη πρεμιέρα του πριν λίγες μέρες δίνοντάς μας την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Πρόκειται για ένα γυναικείο θεατρικό μονόλογο που ζωντανεύει και πάλι επί σκηνής το «τέρας» της απληστίας και του άκρατου καπιταλισμού που δημιούργησε ο Φρίντριχ Ντίρενματ στην «Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας». Ο ιντριγκαδόρικος τίτλος του έργου βάζει αμέσως το θεατή στην περιέργεια να το παρακολουθήσει και να ανακαλύψει περί τίνος πρόκειται. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά της παράστασης, ο θεατής θα συνειδητοποιήσει πως το έργο είναι επίκαιρο όσο ποτέ αφού το «τέρας» χτυπάει αυτή τη φορά την Ελλάδα της κρίσης.

Η Κλάρα Τσαχανασιάν -120 ετών πλέον- επισκέπτεται τη χώρα μας για να τελέσει τον ένατο γάμο της με τον νεκρό εραστή της, Άλφρεντ και επίσημους καλεσμένους αρχηγούς κρατών, τον Πάπα και τους μεγιστάνες φίλους της. Στην πραγματικότητα όμως –μεταξύ λουλουδιών, φουρώ, νυφικών του Ντιορ, κεριών και φέρετρου- σχεδιάζει μια διαβολική εκστρατεία. Θα μείνει τίποτα όρθιο στο πέρασμά της;

Η Λεία Βιτάλη δημιούργησε μια μαύρη φάρσα που μιλάει με σαρκασμό και χιούμορ για τη σύγχρονη άγρια εποχή των τεράτων. Όλη η παράσταση είναι βασισμένη στην πολύπλευρη και σκοτεινή προσωπικότητα της γηραιάς κυρίας που δεν διστάζει να δείχνει το σκληρό της πρόσωπο αγοράζοντας και πουλώντας τα πάντα ενώ παράλληλα είναι τρυφερή και γλυκιά απέναντι στο νεκρό μελλοντικό της σύζυγο.

Στο πρωταγωνιστικό ρόλο της Κλάρας Τσαχανασιάν απολαύσαμε την Σοφία Σεϊρλή, η οποία με την εμπειρία που διαθέτει επί σκηνής κατάφερε να μας πείσει πως είναι πράγματι το είδωλο της γηραιάς κυρίας. Χρησιμοποιώντας στοιχεία μπουλβάρ, η ηθοποιός υποδύθηκε με σουρεαλιστικό τρόπο μια ημίτρελη κυρία μεγάλης ηλικίας, εγκλωβισμένη στις φαντασιώσεις και τις αναμνήσεις μιας άλλης εποχής που δεν διστάζει να σηκώσει το δάχτυλο ψηλά και να φωνάξει «Κάνε σούζα μικρή μου χώρα». Η Κλάρα Τσαχανασιάν θέλει να παντρευτεί ένα πτώμα και θα το κάνει γιατί είναι η μόνη που μπορεί να υποστηρίξει μια τέτοια αλλόκοτη πράξη.

Το όλο εγχείρημα ενίσχυσε σκηνοθετικά η Άσπα Κυρίμη που επέλεξε να αποκτήσει η ηρωίδα της άμεση επαφή με το κοινό δημιουργώντας έτσι μια οικειότητα. Παράλληλα όμως με αυτό τον τρόπο, έγινε ακόμη πιο έντονη η διαφορετικότητα της προσωπικότητας που διαθέτει η πρωταγωνίστρια σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο.

Στα συν της παράστασης η εξαιρετική δουλειά της Ιουλίας Σταυρίδου που επιμελήθηκε τα σκηνικά και τα κοστούμια. Η σκηνογράφος δημιούργησε ένα πρωτότυπο σκηνικό με παρτέρια και γλάστρες μέσα στο οποίο περιφερόταν η πρωταγωνίστρια προσπαθώντας πεισματικά να φυτέψει τους σπόρους της και να φέρει νέα πνοή στη ζωή της. Μας άρεσε πολύ αυτή η προσέγγιση.

Την επίσημη πρεμιέρα της παράστασης τίμησαν με την παρουσία τους αρκετοί εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού και πνευματικού χώρου. Ανάμεσά τους ξεχωρίσαμε την Όλια Λαζαρίδου, τον Άγγελο Παπαδημητρίου, την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, την  Ελένη Γκασούκα, το Νίκο Αρβανίτη, το Γιάννη Σολδάτο,την Έφη Βενιανάκη, τον Αυγουστίνο Ρεμούνδο,τη Μελίνα Τανάγρη και την Κερασία Σαμαρά.

Μετά τα 70 λεπτά της συνολικής διάρκειας αυτής της μαύρης κωμωδίας, σίγουρα θα προβληματιστείτε εποικοδομητικά αφού «Ο ένατος γάμος της γηραιάς κυρίας» θα σας δώσει μπόλικη τροφή για σκέψη και περισυλλογή τόσο για τα τέρατα που υπάρχουν γύρω μας όσο και για αυτά που μεγαλώνουν μέσα μας μέρα με τη μέρα.

Καλή σας θέαση!