Από τη Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Μια ωδή στον έρωτα και τη μαγεία του θεάτρου απολαύσαμε το απόγευμα της Δευτέρας στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» με αφορμή την επίσημη πρεμιέρα της παράστασης «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα με πρωταγωνιστή το Βασίλη Χαραλαμπόπουλο.
Η παράσταση «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» , η οποία βασίζεται στην οσκαρική ταινία του 1998 «Shakespeare in love», διασκευασμένη για το θέατρο με το αριστουργηματικό κείμενο του Lee Hall, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μία παραγωγή της People Entertainment Group. Στην ουσία πρόκειται για μια ιστορία αγάπης αφιερωμένη στον Γουίλιαμ Σαίξπηρ, το συγγραφέα της διασημότερης ιστορίας αγάπης όλων των εποχών.
Στην ελισαβετιανή Αγγλία, ο νεαρός συγγραφέας Γουίλιαμ Σαίξπηρ αναζητά απεγνωσμένα μια μούσα που θα τον εμπνεύσει να γράψει το νέο του θεατρικό έργο που ζητούν επίμονα οι πάτρωνές του. Τη βρίσκει στο πρόσωπο της πανέξυπνης Βιόλας, μιας νεαρής θαυμάστριας που λατρεύει τη δουλειά του νεαρού ποιητή Σαίξπηρ και λαχταρά να γίνει ηθοποιός, παρ’ ότι την εποχή εκείνη η υποκριτική αποτελούσε αυστηρά ανδρικό προνόμιο και οι γυναίκες απαγορευόταν να ανέβουν στη σκηνή. Έτσι, η Βιόλα μεταμφιέζεται σε άνδρα προκειμένου να συμμετάσχει στη νέα παράσταση. Μία τρυφερή ιστορία αγάπης αναπτύσσεται μεταξύ του Σαίξπηρ και της νεαρής κοπέλας, μία ιστορία που θα εμπνεύσει τον σπουδαίο δραματουργό να γράψει ένα από τα μεγαλύτερα θεατρικά κείμενα όλων των εποχών, το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα».
Η παράσταση έχει στον κεντρικό της άξονα μια ερωτική ιστορία, ωστόσο αποτελεί και έναν εξαίσιο «φόρο τιμής» προς το ίδιο το θέατρο και τους ανθρώπους που το αγαπούν και το υποστηρίζουν. Είναι γεμάτο από αναφορές στα έργα του Σαίξπηρ και παρουσιάζει με γλαφυρό τρόπο την εποχή του και την ακμή του αγγλικού θεάτρου. Η μετάφραση του κειμένου από τη Λουίζα Μητσάκου είναι πραγματικά εξαιρετική. Μετέφερε εν μέρη την ιστορία στη σημερινή γλώσσα χωρίς όμως παράλληλα να χαθεί η μαγεία του λόγου του Σαίξπηρ. Ο συνδιασμός αυτών των δύο στοιχείων έδωσε ένα σύγχρονο τελικό αποτέλεσμα που κέρδιζε το θεατή.
Για την ιδιοφυή σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα θα μπορούσαμε να μιλάμε ατελείωτες μέρες. Έστησε μια καλοκουρδισμένη παράσταση υπηρετώντας την τραγική ιστορία με συνέπεια, εμπλουτίζοντάς την όμως παράλληλα με άφθονα κωμικά στοιχεία στους χαρακτήρες των ηρώων. Με αυτόν τον τρόπο, το θέαμα απέκτησε την απόλυτη ισορροπία και ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θεατή που ανακάλυπτε με χαρά πως είχε μπροστά του ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Ο σκηνοθέτης μελέτησε πολύ προσεκτικά τους ήρωες της ιστορίας του και τους έστησε με απόλυτη γεωμετρία επί σκηνής δίνοντας στον καθένα το χώρο και τη σημασία που του αξίζει. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναδειχτεί η παράσταση στο σύνολό της χωρίς να δοθεί έμφαση μόνο στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Επίσης, βρήκαμε ιδιαιτέρως έξυπνη την προσθήκη ροκ στοιχείων στην αρχή και στο τέλος της παράστασης. Το εγχείρημα του σκηνοθέτη ήταν μεν τολμηρό αν αναλογιστεί κανείς πως έχουμε να κάνουμε με ένα κλασσικό συγγραφέα αλλά αναμφισβήτητα ήταν επιτυχημένο αφού ο Γιάννης Κακλέας κατάφερε με αυτό τον τρόπο να τονίσει τόσο τη διαχρονικότητα του ίδιου του Γουίλιαμ Σαίξπηρ όσο και των μηνυμάτων που περνάει μέσα από τα έργα του (στη συγκεκριμένη περίπτωση την αξία του έρωτα).
Δεν θα μπορούσε να βρεθεί ιδανικότερος πρωταγωνιστής από το Βασίλη Χαραλαμπόπουλο για να ερμηνεύσει το ρόλο του Γουίλιαμ Σαίξπηρ στο ανέβασμα του Κακλέα. Ο αγαπημένος μας ηθοποιός, μας χάρισε μια δυνατή ερμηνεία παρουσιάζοντας μια πιο ανθρώπινη και ρομαντική εικόνα του συγγραφέα γεμάτη προτερήματα αλλά και αδυναμίες κάνοντάς έτσι τον ήρωά του πιο προσιτό και πιο τρωτό. Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην προσθέσει στο στήσιμο του χαρακτήρα του μερικές κωμικές πινελιές που τον έκαναν να φαίνεται ακόμη πιο χαριτωμένος και γοητευτικός στα μάτια μας.
Εξαίσια επιλογή και η πανέμορφη Έλλη Τρίγγου για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Βιόλας. Η νεαρή ηθοποιός απέδειξε επί σκηνής πως άξιζε την τεράστια ευκαιρία που της δόθηκε αφού με τη δροσερή της παρουσία αλλά και το υποκριτικό της ταλέντο στέκεται επάξια στο πλευρό του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου δίνοντας μας μια Βιόλα δυναμική, αυθόρμητη, γλυκύτατη και απόλυτα ερωτευμένη. Είμαστε σίγουροι πως και μελλοντικά η ηθοποιός θα μας χαρίσει ερμηνείες ουσίας και άξιες λόγου.
Τα καλύτερα έχουμε να πούμε και για τις ερμηνείες των υπολοίπων ηθοποιών αφού στο σύνολό τους ήταν υποδειγματικές. Για ακόμη μια φορά, ο Νίκος Ορφανός με την ερμηνεία του ως λόρδος Γουέσεξ. απέδειξε την άνεση του επί σκηνής και την υπόσταση που ξέρει να προσδίδει σε κάθε του ρόλο. Επιβλητική η παρουσία και του Γιώργου Κοψιδά στο ρόλο του Φένιμαν, ενός άπληστου τοκογλύφου που εξελίσσεται σε έναν απόλυτο θαυμαστή της τέχνης του θεάτρου. Ο ηθοποιός δούλεψε πολύ το ρόλο του και απέδωσε την μεγάλη αλλαγή στο χαρακτήρα του με εντυπωσιακό τρόπο. Μας άρεσε πολύ και ο Σωκράτης Πατσίκας στο ρόλο του θεατρικού παραγωγού, Χένσλοου. Το παίξιμο του ηθοποιού ήταν φυσικό με άφθονες κωμικές πινελιές που μας χάρισαν γέλιο. Άκρως πειστική βρήκαμε και την ερμηνεία του Γιάννη Ποιμενίδη στο ρόλο του εμπνευσμένου συγγραφέα και πιστού φίλου του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ. Ενθουσιαστήκαμε με το ηχόχρωμα της φωνής του ηθοποιού αλλά και τη γοητευτική του παρουσία. Τέλος, πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησαν και οι ερμηνείες του Θάνου Μπίρκου και του Κωστή Μπούντα που συντέλεσαν καθοριστικά στην κωμική απόχρωση της παράστασης.
Δεν θα μπορούσαμε φυσικά να μην αναφερθούμε στη συμμετοχή της Μπέττυς Λιβανού (Βασίλισσα Ελισάβετ Α’) και της Μίνας Αδαμάκη (Παραμάνα) στην παράσταση. Και οι δύο σπουδαίες ηθοποιοί έδωσαν με την παρουσία τους ένα τεράστιο κύρος στο θέαμα και μας χάρισαν ερμηνείες προσεγμένες και στην παραμικρή τους λεπτομέρεια.
Εκτός από τη σκηνοθεσία του Κακλέα και τις ερμηνείες των ηθοποιών, αυτό που μας κέρδισε στον «Ερωτευμένο Σαίξπηρ» ήταν τα φανταστικά κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη που ήταν πραγματικά βγαλμένα από μια παραμυθένια εποχή αλλά και τα μοναδικά σκηνικά που επιμελήθηκε ο κορυφαίος του είδους, Μανόλης Παντελιδάκης. Τα σκηνικά έμοιαζαν κυριολεκτικά με πίνακες ζωγραφικής και κατάφεραν να μας μεταφέρουν μέσα σε δευτερόλεπτα από το σκηνικό ενός αχυρώνα μέχρι το βασιλικό παλάτι. Εξαιρετικές και απολύτως εναρμονισμένες στην εποχή τους βρήκαμε και τις χορογραφίες της Αγγελικής Τρομπούκη που για ακόμη μια φορά έβαλε τα δυνατά της και το αποτέλεσμα την δικαιώνει πανηγυρικά.
Την επίσημη πρεμιέρα της παράστασης τίμησαν με την παρουσία τους η Ελένη Μενεγάκη, η Ρούλα Κορομηλά, ο Λάκης Λαζόπουλος, η Άννα Φόνσου, η Μιμή Ντενίση, η Μυρτώ Αλικάκη, ο Πέτρος Λαγούτης, ο Κώστας Αποστολάκης, ο Σπύρος Παπαδόπουλος, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Φάνης Μουρατίδης, η Ευανθία Ρεμπούτσικα, ο Ηλίας Μαμαλάκης, ο Άλκις Κούρκουλος, η Κατερίνα Λέχου, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, ο Γιάννης Κεντ, η Λίνα Σακκά, ο Πάνος Βλάχος, η Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, ο Στράτος Τζώρτζογλου, ο Πάνος Κατσαρίδης, ο Βασίλης Χαλακατεβάκης και ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος.
Ο «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» είναι πραγματικά μια παράσταση χωρίς ψεγάδι, φτιαγμένη από το υλικό των ονείρων μας με μεράκι, αγάπη και πολύ ταλέντο. Δεν αξίζει μόνο να την παρακολουθήσετε αλλά αξίζει να την βάλετε και στην κορυφή της θεατρικής σας ατζέντας για τη φετινή χρονιά. Η θέση της είναι εκεί και τίποτα και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Σπεύσατε!
Καλή σας θέαση!