H Ζέτη Φίτσιου μιλάει στην Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη και το Radio Alchemy με αφορμή τη παράσταση ” Το Πείραμα”, που επιστρέφει για λίγες παραστάσεις αφού απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και τις sold out παραστάσεις του προηγούμενου Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου και την απαίτηση του κοινού
- «Το Πείραμα» επιστρέφει από τις 14 Μαρτίου για ένα δεύτερο κύκλο παραστάσεων στο Μέγαρο Μουσικής. Πώς αισθάνεστε για την τόσο μεγάλη αποδοχή του έργου σας;
Χαιρόμαστε πολύ για την αποδοχή του έργου και για το γεγονός ότι έχουμε τη δυνατότητα να επαναλάβουμε την παράστασή μας. Για μένα, αυτή η παράσταση είναι μια πολύ ευτυχής σύμπραξη.
- Πώς εμπνευστήκατε τη συγγραφή του συγκεκριμένου έργου;
Συνειδητοποιώντας την πολλαπλότητα των επιπέδων που μπορεί να χαρακτηρίσουν την προσωπικότητα ενός ανθρώπου και το πως ο άνθρωπος μπορεί εν δυνάμει να καθορίσει τη συμπεριφορά του με βάση τη γνώμη που θέλει να έχει ο άλλος για τον ίδιο.
- Τι κοινό μπορεί να έχει τελικά το ηλεκτρόνιο με τον άνθρωπο;
Το ηλεκτρόνιο, σύμφωνα με το «πείραμα της διπλής σχισμής», αντιδρά στην ύπαρξη ή στην απουσία του παρατηρητή αλλάζοντας τις ιδιότητές του, καθώς στην πρώτη περίπτωση εμφανίζεται ως υλικό σωματίδιο, ενώ στη δεύτερη περίπτωση ως κύμα. Στον άνθρωπο η αλλαγή που πραγματοποιείται όταν κάποιος τον παρατηρεί δεν είναι τόσο απόλυτα καθορισμένη ούτε είναι η ίδια στον καθένα. Το κοινό σημείο, ίσως είναι πως και στο ηλεκτρόνιο και στον άνθρωπο υπάρχει μια μετατόπιση κατά τη διάρκεια που παρατηρείται. Από ’κει και πέρα, υπάρχει ακόμη για μένα ανεξερεύνητο έδαφος για το τι μπορεί να συνδέει αυτά τα δύο τόσο ανόμοια μεταξύ τους σώματα.
- Η ιδέα του έργου σας βασίζεται στο «πείραμα της διπλής σχισμής». Τι ρόλο έπαιξε ο επιστημονικός συνεργάτης σας, Μάνος Δανέζης στη συγγραφή αυτού του κειμένου;
Η συμβολή του Μάνου Δανέζη, δεν περιορίζεται μόνο στην καθοδήγηση για την εγκυρότητα του επιστημονικού μέρους της παράστασης. Παρακολουθώ το έργο του τα τελευταία χρόνια και είναι ένας άνθρωπος που με έχει εμπνεύσει γενικότερα στον τρόπο σκέψης μου. Προσωπικά του οφείλω πολλά και τον ευχαριστώ που συνεργάστηκε μαζί μας τόσο υποστηρικτικά.
- Οι θεατές βλέπουν επί σκηνής έναν επιστήμονα να παρατηρεί τις αντιδράσεις μιας οικογένειας εγκλωβισμένης σε μια διάφανη σφαίρα. Είναι και οι θεατές τελικά μέρος αυτού του πειράματος;
Οι θεατές δεν λαμβάνουν ενεργά μέρος στο πείραμα, είναι οι παρατηρητές του πειράματος. Καθώς όμως, όπως αποδεικνύεται και στο «πείραμα της διπλής σχισμής», ο παρατηρητής είναι εκείνος που καθορίζει τη συμπεριφορά του παρατηρούμενου, τότε ίσως τελικά ο ρόλος των θεατών σε μια παράσταση να είναι και ο πιο καθοριστικός.
- Παρατηρούμε ότι και στην κοινωνία μας η συνθήκη της παρακολούθησης είναι αλυσιδωτή. Πιστεύετε πως υπάρχει τέλος και αρχή στις συνθήκες «Big Brother» που βιώνουμε;
Υποθετικά, αν κάναμε ένα πείραμα, και αφήναμε έναν άνθρωπο να περάσει εντελώς απαρατήρητος, αν δηλαδή κανένας δεν τον έβλεπε και κανένας δεν αλληλεπιδρούσε μαζί του, τότε εκείνος ο άνθρωπος θα έπαυε σταδιακά να εντάσσει τον εαυτό του στο σύνολο. Η έννοια της παρατήρησης βρίσκεται ενσωματωμένη στη δομή της συνύπαρξης. Παρατηρώ άρα υπάρχω, με παρατηρούν άρα υπάρχω. Δεν μπορούμε να αποκοπούμε ούτε από το να παρατηρούμε, αλλά ούτε και από το να μας παρατηρούν. Αυτό που ίσως θα περιόριζε τις συνθήκες του «Big Brother», όπως είπατε, θα ήταν να σταματήσουμε να παρατηρούμε τον άλλον με σκοπό να τον κρίνουμε.
- Πόσες διαφορετικές πτυχές θεωρείτε πως έχει ο χαρακτήρας ενός ανθρώπου;
Αμέτρητες. Χρόνο να έχει κανείς να μετράει…
- Οι σπουδές σας στην Κοινωνιολογία παίζουν ρόλο στην επιλογή των θεμάτων με τα οποία καταπιάνεστε συγγραφικά;
Ειλικρινά, δεν νομίζω… Για να επιλέξεις ένα θέμα πρέπει αυτό να σε αφορά πολύ, να «καίγεσαι» να μιλήσεις γι’ αυτό, να μη μπορείς να το προσπεράσεις. Αν τώρα αυτό το θέμα τυχαίνει να είναι κοινωνιολογικού ενδιαφέροντος αυτό είναι κάτι που δεν το σκέφτομαι εξαρχής.
- Το γεγονός ότι έχετε αποφοιτήσει και από τη σχολή του θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν, σας βοηθά να προσεγγίσετε τα έργα σας ως συγγραφέας και από τη σκοπιά του ηθοποιού;
Σίγουρα. Αν και έχω σταματήσει να ασχολούμαι με την υποκριτική σχεδόν αμέσως μόλις τελείωσα το Τέχνης, ακόμη σκέφτομαι τον τρόπο που θα μπορούσε να ειπωθεί μια ατάκα από τον ηθοποιό.
- Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά σας σχέδια;
Ετοιμάζω ένα έργο το οποίο σκεφτόμαστε να πραγματοποιήσουμε!
«Το πείραμα»
πέτυχε και επαναλαμβάνεται στο Μέγαρο
Δεύτερος κύκλος παραστάσεων
14, 15, 16,17, 21, 22, 23, 24, 28, 29, 30 & 31 Μαρτίου
4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14 Απριλίου
Υποσκήνιο Β΄ Αίθουσας Α. Τριάντη
Ώρα έναρξης│21:00
Πληροφορίες για τη Παράσταση θα βρείτε ΕΔΩ