Από την Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Είναι γνωστό πως όπου γάμος και χαρά, εμείς είμαστε πρώτοι. Πώς λοιπόν θα μπορούσαμε να λείπουμε από τη γαμήλια ένωση της Ανθούσας και του Κουτρούλη; Βάλαμε την καλή μας φορεσιά και τα τσαρουχάκια μας και κατευθυνθήκαμε στην περιοχή του Κεραμεικού. Ο γάμος πραγματοποιήθηκε στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου με πλήθος κόσμου να συμμετέχει στο γλέντι επιβραβεύοντας με το πιο ζεστό του χειροκρότημα την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη στο διαχρονικό έργο του Αλέξανδρου Ρ. Ραγκαβή, «Του Κουτρούλη ο Γάμος».
Η υπόθεση του έργου αφορά τον Μανόλη Κουτρούλη(Νίκος Κουρής), έναν ευκατάστατο ράφτη απ’ τη Σύρο που φτάνει μαζί με τον υπηρέτη του, Στροβίλη(Κώστας Κορωναίος) στην Αθήνα για να ζητήσει σε γάμο την φιλόδοξη Ανθούσα (Σμαράγδα Καρύδη), κόρη του ξενοδόχου Σπύρου (Γιώργος Ψυχογιός). Η Ανθούσα έχει κρυφά απ’ τον πατέρα της σχέση με τον Λεωνίδα Ξανθούλη(Σπύρος Χατζηαγγελάκης), έναν νεαρό αστυνομικό γραφέα, ο οποίος είναι επίσης πολύ ερωτευμένος μαζί της. Η κοπέλα, προκειμένου να αποφύγει το γάμο με τον Κουτρούλη, του θέτει τον όρο πως για να γίνει γυναίκα του πρέπει ο ταπεινής καταγωγής και αμόρφωτος ράφτης να εγκαταλείψει τη ραπτική και να γίνει υπουργός. Ο Κουτρούλης με τη βοήθεια του υπηρέτη του προσπαθεί με κάθε μέσο για να πετύχει την υπουργοποίησή του και καταφέρνει να πείσει τους πάντες πως πραγματικά το έχει πετύχει. Έτσι η μεγαλομανής Ανθούσα γρήγορα τον παντρεύεται. Όλα δείχνουν να πηγαίνουν καλά μέχρι να αποκαλυφθεί η απάτη και το ψέμα και να επέμβει η δικαιοσύνη.
Αν και το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε το 1845, η ιστορία του παραμένει διαχρονική μέχρι σήμερα αφού η νοοτροπία της ελληνικής κοινωνίας δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα από τότε. Το κείμενο «Του Κουτρούλη ο Γάμος» είναι μια πολιτική σάτιρα γραμμένη στην καθαρεύουσα, στην οποία ο συγγραφέας θίγει τη διαφθορά, το πελατειακό κράτος, την αναξιοκρατία, τη ξενομανία και τον αρχοντοχωριατισμό που χαρακτηρίζει την κοινωνία μας καθορίζοντας έτσι όλη τη νεότερη ιστορία της χώρας.
Εκτός από τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ανθούσας, η Σμαράγδα Καρύδη υπογράφει τη δραματουργική επεξεργασία του κειμένου αλλά και τη σκηνοθεσία της παράστασης. Με χαρά είδαμε πως η ηθοποιός διατήρησε το γλωσσικό ιδίωμα του Ραγκαβή μεταφέροντας αμέσως τους θεατές στην εποχή της ιστορίας. Έστησε ένα πρωτοποριακό θέαμα με έξυπνα ευρήματα προβάλλοντας τη διαχρονικότητα του κειμένου και διανθίζοντάς την παράλληλα με σύγχρονα στοιχεία. Αν και η παράσταση δεν είχε διάλειμμα, το θέαμα διατήρησε το ρυθμό του κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών. Η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της ηθοποιού στέφεται αναμφίβολα με επιτυχία.
Υποκριτικά η Σμαράγδα Καρύδη, αν και κατέφυγε σε κάποιες ερμηνευτικές υπερβολές, μας έπεισε ως φιλάρεσκη και κουτοπόνηρη Ανθούσα που στο βωμό της μεγαλομανίας της δεν διστάζει να θυσιάσει την αγάπη της. Δίπλα της, στο ρόλο του Κουτρούλη απολαύσαμε τον Νίκο Κουρή που για ακόμη μια φορά μας εξέπληξε με το υποκριτικό του ταλέντο. Πόσους άσσους κρύβει στο μανίκι του ο ηθοποιός και σε κάθε θεατρικό του βήμα είναι ακόμη καλύτερος και μάλιστα εντελώς διαφορετικός; Η αλήθεια είναι πως ποτέ δεν φανταζόμασταν τον Νίκο Κουρή στο ρόλο του μεσήλικα ράφτη Κουτρούλη. Κι όμως ο ηθοποιός μας χάρισε μια ολοκληρωμένη ερμηνεία, κεντημένη και στις παραμικρές λεπτομέρειες.
Από τον υπόλοιπο θίασο, ξεχωρίσαμε την εξαιρετική ερμηνεία του Κώστα Κορωναίου στο ρόλο του υπηρέτη Στροβίλη. Ο ηθοποιός διαθέτει ένα αυθεντικό κωμικό ταλέντο που στην παράσταση αυτή του δόθηκε η ευκαιρία να το ξεδιπλώσει χαρίζοντας στιγμές γέλιου στο κοινό. Υπέροχος και βαθιά συγκινητικός και ο Γιώργος Ψυχογιός στο ρόλο του πατέρα της Ανθούσας. Ενδιαφέρουσα και η παρουσία της λαμπερής Ευγενίας Σαμαρά στο σύνολο της παράστασης.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθούμε στην έξυπνη ιδέα της ύπαρξης ζωντανής μουσικής στην παράσταση υπό τις μοναδικές μελωδίες του Μίνου Μάτσα και τους στοχευμένους στίχους της Σοφίας Καψούρου αλλά και να επιβραβεύσουμε το σύνολο των μουσικών –θεατρικής ομάδας που έφεραν εις πέρας τον απαιτητικό τους ρόλο. Τα τραγούδια έδωσαν στην παράσταση μια άλλη διάσταση παρουσιάζοντας το κλασσικό έργο του Ραγκαβή σε μια πιο μοντέρνα και φρέσκια εκδοχή που το έκανε να διαφέρει από τις προσεγγίσεις των τελευταίων ετών.
Μας άρεσε το κεντρικό σκηνικό του Γιώργου Γαβαλά που έπαιρνε διάφορες μορφές ανάλογα με τις απαιτήσεις του έργου αλλά βρήκαμε υπερβολικά χριστουγεννιάτικο το γενικότερο διάκοσμο της σκηνής. Όσο για τα κοστούμια του Νίκου Χαρλαύτη ήταν εύχρηστα, στο πνεύμα της εποχής αλλά και της γενικότερης παιχνιδιάρικης διάθεσης που έχει η παράσταση.
Επισκεφτείτε το Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου για να γιορτάσετε τη γαμήλια ένωση της Ανθούσας με τον Κουτρούλη απολαμβάνοντας το κλασσικό έργο του Ραγκαβή στην πιο σύγχρονη και πρωτοποριακή του εκδοχή. Εμείς πάντως το χαρήκαμε πολύ!
Καλή σας θέαση!