Η ταλαντούχα σκηνοθέτης, ηθοποιός και συγγραφέας Όλγα Ποζέλη μιλάει στην Αλεξία Βλάρα και το Radio Alchemy με αφορμή τη παράσταση CONFESS/ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΕΙΤΕ στον φιλόξενο χώρο 1927 art space
- Νέα παράσταση. Μιλήστε μου για αυτό.
Στο CONFESS/ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΕΙΤΕ κάνουμε άλλη μία απόπειρα να βρούμε έναν νέο συσχετισμό με το κοινό μας. Όπως και στην περιπατητική performance EX LIBRIS, η οποία διαδραματιζόταν σε βιβλιοθήκες, έτσι και στην φετινή μας δουλειά, οι θεατές σε πολύ μικρές ομάδες των τριών, συναντούν τον κάθε ηθοποιό, σε διαδοχικά δωμάτια, στον φιλόξενο χώρο 1927 art space, στην Κυψέλη.
Οι ηθοποιοί εξομολογούνται, και όπως στην ψυχανάλυση ο αναλυόμενος έχει την ανάγκη ενός «αυτόπτη μάρτυρα», έτσι και στην παράσταση ο αυτόπτης μάρτυρας-το κοινό μοιράζεται την ευθύνη με τον performer, σε αυτήν την διαδικασία της αφήγησης-εξομολόγησης. Ο αυτόπτης μάρτυρας επικυρώνει την ιδιότητα του performer ως υποκειμένου.
Κανείς ποτέ δεν ξέρει, παρακολουθώντας τους ηθοποιούς, ούτε ποιες εξομολογήσεις είναι πραγματικές, «αληθινές», ούτε ποιες εξομολογήσεις ανήκουν σε ποιον. Το κοινό αρχίζει σταδιακά να συνειδητοποιεί την ακατάσχετη επιθυμία του να τα μάθει όλα αυτά και την ίδια στιγμή το πόσο εθισμένο είναι σε μια καθημερινή ανάγκη να εξομολογηθεί και να του εξομολογηθούν.
- Ποιοι είναι οι συντελεστές της παράστασης και τι πρόκειται να δούμε;
ΟΙ υπέροχοι συντελεστές μου είναι οι εξής: Οι αγαπημένοι συγγραφείς Σάκης Σερέφας, Ανδρέας Φλουράκης και Μαρία Γουλή στα κείμενα της παράστασης, τα οποία συμπληρώνονται από κείμενα που προέκυψαν από την διαδικασία του devised theatre. H Καλλιρρόη Μυριαγκού, η Σοφία Λιάκου, ο Κωσταντής Μιζάρας και ο Βασίλης Καζής στις εξομολογήσεις. Ο Κωστής Δάβαρης στην δημιουργία του σκηνικού χώρου, ο Βασίλης Κλωτσοτήρας στους φωτισμούς, η Κατερίνα Σκιαδά στην κίνηση και ο Τάσος Καρακύκλας στο πλάι μου στην σκηνοθετική ματιά. Και με τους τέσσερις ηθοποιούς έχω ξανασυνεργαστεί και νομίζω πως αντιλαμβάνονται πολύ καλά την προσπάθειά μου για έναν νέο συσχετισμό μεταξύ κοινού και θεατών. Το είδος των εξομολογήσεων κινείται ανάμεσα στο χαριτωμένα κωμικό και το εξονυχιστικά προσωπικό και το ύφος ανάμεσα σε αυτό μιας αποκάλυψης άνευ όρων και μιας μύχιας συζήτησης.
- Τι το ιδιαίτερο έχει η παράσταση και γιατί να έρθει κάποιος να την παρακολουθήσει;
Οι θεατές θα είναι σε απόσταση αναπνοής με τους ηθοποιούς, θα κοιτιούνται στα μάτια, θα παρεμβαίνουν αν το επιθυμούν, θα ζητούν εξηγήσεις… Θα έχουν μπροστά τους ανθρώπους που πραγματικά έχουν επενδύσει προσωπικά σ’ αυτό που κάνουν. Και όπως λέει και ο Tim Etchells της ομάδας Forced Entertainment, “Επένδυση είναι αυτό που συμβαίνει όταν οι performers δείχνουν ότι είναι απερίγραπτα δεμένοι με αυτό που κάνουν – μοιάζει να έχει σημασία γι΄ αυτούς, μοιάζει να τους πονάει, μοιάζει να τους αγγίζει με έναν σιωπηλό και απειλητικό τρόπο…. Η επένδυση μας ελκύει. Κάτι συμβαίνει – αληθινό και επομένως επικίνδυνο – κάτι μοιάζει να γλιστράει από τον προσωπικό κόσμο στον δημόσιο – και οι performers ξεσκεπάζονται και βρίσκονται εκτεθειμένοι. Καταθέτουν τα σώματά τους εν πλήρει επιγνώσει… και εμείς μεταμορφωνόμαστε – όχι ως θεατές ενός θεάματος αλλά ως μάρτυρες ενός γεγονότος”.
- Μιλήστε μου για τον ρόλο και τα μηνύματα που θέλετε να δώσετε.
Στην performance αυτή κάνουμε μία προσπάθεια αύξησης της συνειδητότητας του κοινού σε θέματα τα οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν περιθωριοποιημένα ή ασήμαντα. Θέλουμε το δίπολο ανάμεσα στην τέχνη και τη ζωή, το αισθητικό και το κοινωνικό, να καταργηθεί έστω και για λίγο. Όπως είχε επιμείνει και ο Alan Kaprow το 1966, «η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην τέχνη και τη ζωή θα πρέπει να παραμείνει ρευστή και ίσως όσο πιο ακαθόριστη και συγκεχυμένη γίνεται»
- Έχετε ξεχωρίσει κάποια συνεργασία;
Οι σημαντικές συνεργασίες έχουν συνέχεια. Κι αυτό είναι φανερό αν κοιτάξει κανείς την ιστορία της ΝΟΗΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ, στο site μας, noitigrammi.gr . Με τους σημαντικούς συνεργάτες υπάρχει πάντα μια νοητή γραμμή που μας ενώνει!
- Μελλοντικά σχέδια.
Πιστεύουμε πως η επόμενη χρονιά για μας θα είναι μια χρονιά επαναλήψεων. Η κωμωδία ΟΙ ΦΑΡΣΕΣ, που παίχτηκαν για λίγο στις αρχές του φθινοπώρου σε γεμάτο θέατρο, θα επανέλθουν. Όπως ελπίζουμε να επανέλθει και το CONFESS. Ίδωμεν!