Από την Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Μια ιδιαίτερη παράσταση παρακολουθήσαμε το βράδυ της Παρασκευής σε μια αγαπημένη θεατρική σκηνή της Πλάκας. Ο λόγος για «Τα κατασκευασμένα συμφέροντα» το έργο του συγγραφέα Χαθίντο Μπεναβέντε που ανεβαίνει φέτος στο Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού με έξι εξαιρετικές ηθοποιούς να «κεντάνε» στους 16 ρόλους του έργου.
Ο βραβευμένος συγγραφέας( πήρε Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1922) βασισμένος στους χαρακτήρες της commedia dell’arte, έγραψε το 1907 μια πολιτική σάτιρα για τη δύναμη της εικόνας, την κενότητα των επιχειρημάτων, την έλλειψη ηθικών αρχών αλλά και για το πόσο εύκολο είναι να εξαπατηθεί μια ολόκληρη πόλη από έναν λαμπερό, επιτήδειο απατεώνα.
Συγκεκριμένα, η πλοκή αφορά τον Κρισπίν και το Λεάνδρο, δύο απένταρους αδίστακτους απατεώνες που εμφανίζονται από το πουθενά και συστήνονται σε μια ολόκληρη πόλη ως εξέχουσες προσωπικότητες προκειμένου να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Σιγά σιγά, επινοούν για τους πάντες ένα πλήθος συμφερόντων και μοιράζουν υποσχέσεις για μεγάλα οφέλη σε όσους σταθούν δίπλα τους. Η απεγνωσμένη ελπίδα για μια πιο εύκολη ζωή μέσω της εγγύτητας με την εξουσία, γίνεται το ιδανικό δόλωμα. Και κάπως έτσι πείθεται όλη η εκμαυλισμένη πόλη.
Το έργο έχει ανέβει και στο παρελθόν στην Ελλάδα μα στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης έρχεται με την ανανεωμένη μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ που έφερε το κείμενο του Μπεναβέντε λίγο πιο κοντά στο σήμερα. Από την άλλη, ο Γιάννης Καλαβριανός που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της παράστασης δεν εστίασε τόσο στη επικαιροποίηση της θεματαλογίας του αλλά στο παιχνίδισμα που επιτρέπει η συνθήκη της commedia dell’arte, στήνοντας εν τέλει ένα ανάλαφρο θέαμα με γρήγορο ρυθμό, άφθονο χορό και μουσική που διατηρεί τα στοιχεία της φάρσας αν και αποποιείται την ιδιαίτερη εκφορά του λόγου και τις μάσκες που πρεσβεύει το συγκεκριμένο είδος θεάτρου.
Το μεγαλύτερο ατού της σκηνοθεσίας του ήταν η έξυπνη επιλογή των έξι πρωταγωνιστριών του που ερμηνεύουν εξαιρετικά και τους 16 ρόλους του έργου ποντάροντας στο αστείρευτο ταλέντο τους και καταργώντας φύλα και ηλικίες. Έτσι, είδαμε μπροστά στα μάτια μας τις έξι ηθοποιούς να μεταμορφώνονται με μαεστρία (πολύ λειτουργικά τα μαύρα κοστούμια με τα ειδικά αξεσουάρ που επιμελήθηκε για την παράσταση η Βάνα Γιαννούλα) σε απατεώνες, πανδοχείς, ξεπεσμένους ευγενείς,φιλοχρήματους άρχοντες, δικαστές, νεαρές κοπέλες, ποιητές, γριές κλπ. κερδίζοντας αναμφισβήτητα τις εντυπώσεις του κοινού.
Επί σκηνής, απολαύσαμε τη Τζένη Διαγούπη (Καπιτάνο, Δόνια Σιρένα, Ντοτόρε), τη Μαρία Κοσκινά (Αρλεκίνος, Πουλτσινέλα), τη Λήδα Κουτσοδασκάλου (Λεάνδρο, Γραμματέας) , τη Μαρία Κωνσταντά (Παιδί, Κολομπίνα, Κυρία Πουλτσινέλα,Πανταλόνε) την Κατερίνα Πατσιάνη (Κρισπίν, Ρισέλα) και την Όλγα Σκιαδαρέση (Πανδοχέας, Σίλβια, Λάουρα). Όλες τους μας χάρισαν ολοκληρωμένες ερμηνείες μα δεν γίνεται να μην ξεχωρίσουμε την Κατερίνα Πατσιάνη στο κεντρικό ρόλο του Κρισπίν για την αστείρευτη ενέργειά της και το πάθος της. Καιρό είχαμε να δούμε ένα νέο ταλέντο να αλωνίζει στη σκηνή δίνοντας παλμό σε όλη την παράσταση. Πολλά μπράβο!
Τα εύσημά μας στην Μαριάννα Καβαλλιεράτου που επιμελήθηκε την αέρινη κίνηση των ηθοποιών καθώς και τις χαριτωμένες τους χορογραφίες μα και στον Θοδωρή Οικονόμου για την ανάλαφρη μουσική του που μας έφτιαξε τη διάθεση.
«Τα κατασκευασμένα συμφέροντα» αν και γράφτηκαν πριν ένα αιώνα, είναι επίκαιρα θεματικά μέχρι σήμερα, γι’αυτό μην εκπλαγείτε αν αναγνωρίσετε στο περιβάλλον σας κάποιους από τους ήρωες της ιστορίας. Μια εύχαριστη παράσταση που απολαύσαμε με την καρδιά μας στο αγαπημένο μας Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου και σας την προτείνουμε.
Καλή σας θέαση!