O Λάμπρος Τσάγκας, ένας εμβληματικός άνθρωπος του θέατρο, ανοίγει τη καρδιά του και το Θεατρικό του σπίτι “Κνωσός”,μιλάει στη Μαριάντζελα Ψωμαδέλη και το Radio Alchemy
- Φέτος το θέατρο Κνωσός συμπληρώνει 40 χρόνια λαμπρής πορείας και προσφοράς στον πολιτισμό. Ως ιδρυτής αυτού του χώρου, ποιες στιγμές μένουν πιο έντονα χαραγμένες στη μνήμη σας;
Η αρχή μας! όταν μαζί με τον αδερφό μου Χρίστο ξεκινούσαμε το εγχείρημά μας – η όρεξη , το πάθος και το πείσμα που είχαμε. Έτσι ολοκληρώθηκε ο πρώτος μας κύκλος – τα 40 χρόνια – με το ίδιο πείσμα συνεχίζω για τον δεύτερο κύκλο!!!
- Είναι κάποια συνεργασία σας που νοσταλγείτε και αν υπήρχε μια μηχανή του χρόνου θα την ξανακάνατε;
Αν έκανε κύκλο η μηχανή του χρόνου… ναι θα δουλεύαμε ξανά με το Τσαρούχη, με τον Φωτόπουλο, με τον Κούνδουρο, με τον Σφέτσα και με πολλούς άλλους μεγάλους ανθρώπους του Θεάτρου που σημάδεψαν την πορεία του Πολιτισμού του τόπου μας και μας στάθηκαν αρωγοί στο ξεκίνημά μας.
- Πόσο εύκολο είναι στη σημερινή εποχή να συντηρεί κάποιος μια θεατρική στέγη;
Η συντήρηση ενός μεγάλου θεατρικού χώρου, όπως το Θέατρο Κνωσός, σήμερα είναι δύσκολη ,κάτι σαν άθλος… αλλά πορευόμαστε…
- Θεωρείτε πως η στροφή του κόσμου στο θέατρο τα τελευταία χρόνια έχει να κάνει με την ανάγκη του για διέξοδο από την καθημερινότητα, με την επιθυμία του να επικοινωνήσει ή είναι ακόμη μια «μόδα» της εποχής που κάποια στιγμή θα περάσει;
Το θέατρο γεννήθηκε από την ανάγκη του ανθρώπου για έκφραση και επικοινωνία. Η στροφή του κόσμου στο θέατρο έχει δύο παραμέτρους α) την ανάγκη έκφρασης των πολλών καλλιτεχνών που υπάρχουν στην Ελλάδα με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές μικρές θεατρικές σκηνές και β) η ανάγκη του κοινού σαν μια διέξοδο από τη σκληρή πραγματικότητα . Αν λάβουμε υπόψη μας και την τηλεοπτική ευτέλεια η ανάγκη του κοινού για θέατρο είναι επιτακτικότερη.
- Τι παραστάσεις πιστεύετε πως πρέπει να παρακολουθήσει ένας θεατής που επισκέπτεται για πρώτη φορά το θέατρο;
Το Θέατρο έχει ένα σκοπό. Την ψυχαγωγία με την ουσιαστική έννοια της λέξης, και είναι μία ψυχοπνευματική λειτουργία. Βγαίνοντας από το θεατρικό χώρο ο θεατής πρέπει να νιώθει πλουσιότερος σε συναισθήματα και διανοητική εμπειρία.
- Στο ρεπερτόριο του θεάτρου Κνωσός είναι φέτος η παράσταση «Φθινοπωρινή Ιστορία» του Αλεξέι Αρμπούζωφ στην οποία και πρωταγωνιστείτε. Πείτε μας δυο λόγια για τη θεματολογία του έργου.
Δύο ηλικιωμένοι άνθρωποι που οι δυσκολίες της ζωής, τους κλειδαμπάρωσε συναισθηματικά …Ο ένας εσωστρεφής και μελαγχολικός … η άλλη εξωστρεφής και κρυψίνους …Συγκρούονται και αποκαλύπτονται… πικρή κωμωδία… μια τρυφερή ιστορία της τρίτης ηλικίας που δίνει δύναμη και δικαίωμα για ζωή και στους δύο.
- Για πρώτη φορά συνοδοιπόρος σας στο νέο σας θεατρικό ταξίδι είναι η Άννα Γεραλή. Πώς είναι να βρίσκεστε πάνω στη σκηνή μαζί της;
Με την Άννα είμαστε συμμαθητές και φίλοι στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Έκτοτε οι δρόμοι μας χωριστοί και παράλληλοι στη θεατρική δραστηριότητα.
Έπρεπε φαίνεται να έρθει το πλήρωμα του χρόνου για να ερμηνεύσουμε ρόλους που μας αντιπροσωπεύουν …τίποτα δεν είναι τυχαίο όπως λέει και η Μάνια … η ζωή μας ξεπερνάει σε φαντασία…
- Η Μάνια Παπαδημητρίου υπογράφει την σκηνοθεσία της παράστασης. Πώς προσέγγισε το έργο του Αρμπούζωφ για να του δώσει την διαχρονικότητα που του αρμόζει;
Αυτό δεν λέγεται …βλέπεται… Η Μάνια δεν είναι μόνο καλή ηθοποιός αλλά ευφάνταστη σκηνοθέτης. Είναι δύσκολο να διαβάσεις ένα κλασσικό πια θεατρικό κείμενο και να αναδείξεις με τον πιο σύγχρονο τρόπο τη διαχρονικότητά του και η Μάνια το πέτυχε. Γι΄αυτό η παράσταση μαγεύει και θες να την ξαναδείς!
- Ο ιδιοφυής Σταμάτης Κραουνάκης έγραψε τη μουσική στη φετινή σας «Φθινοπωρινή Ιστορία». Πόσο κομβικό ρόλο μπορεί να παίξει τελικά η μουσική σε μια παράσταση;
Τι να πω για τον Σταμάτη … που διαβάσαμε το κείμενο , είδε δύο πρόβες και μας έφερε τη μουσική!!! Έπαιξε τόσο με τις ψυχές μας όσο και με την ιδιοσυγκρασία των ηρώων έτσι που καθοδηγούσε τις ερμηνείες μας και το σύνολο της ατμόσφαιρας της παράστασης… Ιδιοφυής!..Είναι γνωστό… Μας βοήθησε πολύ η σκέψη του.
- Υπάρχει κάποιο θεατρικό έργο που ονειρεύεστε να ανεβάσετε μελλοντικά στο θέατρο Κνωσός;
Έχουμε μια σειρά έργων που σκεφτόμαστε αλλά δεν έχουμε καταλήξει ακόμα στο εναρκτήριο της νέας θεατρικής περιόδου του Οκτωβρίου του 2019.