Από την Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Σ’ ένα από τα ομορφότερα θέατρα του Κεραμεικού βρεθήκαμε το βράδυ της περασμένης Δευτέρας για να παρακολουθήσουμε την επίσημη πρεμιέρα μιας παράστασης – φόρου τιμής στον Μολιέρο, έναν από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς στον κόσμο. Ο λόγος για τον «Κατά φαντασίαν ασθενή», το τελευταίο έργο του σπουδαίου δραματουργού που ανεβαίνει από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης στο θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου σε πρωτότυπη διασκευή, μουσική και σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη.
Η παράσταση τοποθετείται χρονικά στη Γαλλία του 1673 όπου ο θίασος του διάσημου ηθοποιού Μπεζάρ βρίσκεται σε αναζήτηση θεατρικής στέγης και έργου. Ένας νέος συγγραφέας, ο Μολιέρος τολμάει να του παρουσιάσει το τελευταίο του έργο και καθώς το διαβάζει στο θίασο του Μπεζάρ, αυτό ζωντανεύει μαζί με την εποχή του. Η υπόθεση του έργου έχει ως βασικό πρωταγωνιστή τον Αργκάν, έναν κατά φαντασία άρρωστο που πιστεύει ότι πάσχει από αναρίθμητες ασθένειες και θέλει συνεχώς να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι του γιατροί και να τον εξετάζουν. Έτσι γίνεται θύμα επιτήδειων που τον εκμεταλλεύονται. Η γυναίκα του τον απατά με ένα γιατρό, απατεώνες γιατροί απομυζούν τα χρήματά του και όταν αποφασίζει να παντρέψει τη μεγάλη του κόρη με γιατρό της επιλογής του, εκείνη, που εν τω μεταξύ αγαπάει άλλον, αναγκάζεται να παρουσιάσει τον αγαπημένο της ως διάσημο γιατρό, προκειμένου να γίνει αποδεκτός από τον πατέρα της. Η αποθέωση της επιστημονικής αυθεντίας συγκρούεται με τις ανθρώπινες ανάγκες και η επιστήμη επανατοποθετείται εκεί που της πρέπει: αρωγός και μοναδικό επίτευγμα των ανθρώπων, μακριά από δογματισμούς που την αδικούν και τη διαστρεβλώνουν.
Τη σκηνοθεσία, τη μουσική και τη διασκευή του κειμένου υπογράφει ο οξυδερκής Κώστας Γάκης που πραγματικά έφερε τα πάνω κάτω στο κλασσικό έργο του Μολιέρου. Αν και είμαστε λάτρεις των κλασσικών ανεβασμάτων σε διαχρονικά έργα όπως είναι ο «Κατά φαντασίαν ασθενής», αναγνωρίζουμε το σκεπτικό του σκηνοθέτη που θέλησε να στήσει μια παράσταση- φόρο τιμής στον κορυφαίο δραματουργό που φέτος συμπληρώνει αισίως 400 χρόνια από τη γέννησή του και εξακολουθεί να μας συναρπάζει με το λόγο του. Ο Κώστας Γάκης επέλεξε έξυπνα να χρησιμοποιήσει την τεχνική θέατρο μέσα στο θέατρο δίνοντας νέα πνοή στο αγαπημένο μας κείμενο και κλείνοντας πονηρά το μάτι στη στενή σχέση που έχουμε αποκτήσει με την ιατρική επιστήμη και τους γιατρούς τα τελευταία δυο χρόνια λόγω των συνθηκών της πανδημίας. Επιπλέον, εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο τον εξαιρετικό του θίασο δίνοντας χώρο στον καθένα να ξεδιπλώσει το ταλέντο του ενώ τέλος με την προσθήκη της ζωντανής μουσικής ενίσχυσε καταλυτικά την ενέργεια και το ρυθμό της παράστασης.
Μείναμε έκπληκτοι με το ταλέντο και τη χημεία που είχε συνολικά η θεατρική ομάδα αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες και τις ασύλληπτες ταχύτητες με τις οποίες έπρεπε να εναλλάσουν οι ηθοποιοί τους ρόλους τους επί σκηνής. Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης στους ρόλους του Αργκάν και του Μπεζάρ ήταν για ακόμη μια φορά συγκλονιστικός κερδίζοντας δικαίως το πιο θερμό χειροκρότημα των θεατών για την χειμαρρώδη προσέγγιση αλλά και την προσωπική σφραγίδα που έβαλε στην ενσάρκωση των ηρώων του. Με τη σειρά του, ο Νίκος Ορφανός στον αινιγματικό ρόλο του αφηγητή αλλά και στο ρόλο του Πουντσινέλο απέδειξε τα γερά του πατήματα και την ήρεμη δύναμή του επί σκηνής. Ξεχωρίσαμε ακόμη τον Ορφέα Παπαδόπουλο στους ρόλους του Κλεάντ και ιππότη της Μοντένα τόσο για την κωμική του στόφα όσο και για τις φωνητικές του ικανότητες αλλά και τον Αλέξανδρο Ζουριδάκη στους ρόλους του Μολιέρου και του Τομά Ντιαφουαρύς για το απίστευτο ταλέντο και τις μούτες του που μας χάρισαν άφθονο γέλιο. Για το τέλος, αφήσαμε την Μαρία Παπαφωτίου που «ντύθηκε» τους ρόλους της υπηρέτριας Τουανέτ αλλά και της συζύγου του Μπεζάρ. Είχαμε την χαρά να απολαύσουμε για πρώτη φορά την ηθοποιό στο θεατρικό σανίδι και πραγματικά την ξεχωρίσαμε για την ορθοφωνία, τη δυναμική της παρουσία αλλά και το καθαρό ατακαριστό της λόγο. Χίλια μπράβο!
Ειδική μνεία αξίζει να κάνουμε στον Κωνσταντίνο Ζαμάνη που επιμελήθηκε τα όμορφα κοστούμια της παράστασης, τα οποία και εναρμονίζονταν πλήρως με την εποχή του έργου.
Την επίσημη πρεμιέρα της παράστασης παρακολούθησε πλήθος κόσμου από τον πολιτικό και καλλιτεχνικό κύκλο. Ανάμεσά τους διακρίναμε τον Υπουργό οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, τον Υφυπουργό και Κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννης Οικονόμου, τον Δήμαρχο Λαμιέων και Πρόεδρο Δ.Σ. Δη.Πε.Θε. Ρούμελης, Θύμιος Καραΐσκος,το βουλευτή Ανδρέα Λοβέρδο με τη σύζυγό του Πηνελόπη Παπαϊωάννου, τον Αιμίλιο Χειλάκη με την Αθηνά Μαξίμου, την Ευγενία Δημητροπούλου, την Γιολάντα Μπαλαούρα, την Σοφία Μανωλάκου, την Βίκυ Μαραγκάκη, την Νατάσα Εξηνταβελώνη, τον Γιώργο Γαλίτη, τον Πάνο Σταθακόπουλο, την Άρτεμις Ματαφιά, την Τζωρτζίνα Λιώση και τον Κώστα Κρομμύδα με την οικογένειά του.
Η παράσταση ανεβαίνει στον υπέροχο χώρο του θέατρου Κατερίνας Βασιλάκου μέχρι τη Τρίτη 1 Μαρτίου γι’αυτό σπεύσατε να κλείσετε άμεσα το εισιτήριό σας.
Καλή σας θέαση!