Από τη Μαριάντζελα Ψωμαδέλλη
Σύζυγοι, εραστές, ερωμένες, ανυποψίαστοι πελάτες και υπάλληλοι ξενοδοχείου περιπλέκονται σε ένα ξεκαρδιστικό γαϊτανάκι παρεξηγήσεων στο κέντρο της Αθήνας. Πού συμβαίνουν όλα αυτά; Μα φυσικά στη σκηνή του θεάτρου Αλίκη όπου φέτος ανεβαίνει η απίστευτη φάρσα του Georges Feydeau, «Πουλιά στον αέρα» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη.
Η πονηρή φάρσα του Γάλλου συγγραφέα γράφτηκε το 1896 με τον αρχικό τίτλο “Le Dindon” και ο σκοπός της ήταν ξεκάθαρα να σατιρίσει μέσα από μεγάλες δόσεις χιούμορ τη συνθήκη του γάμου και την προσωπική υποκρισία της καλής κοινωνίας στην αστική Γαλλία. Η υπόθεση διαδραματίζεται στο Παρίσι όπου ο Ποντανιάκ κυνηγάει τη Λουσιέν για να τη ρίξει στο κρεβάτι του. Αυτό που δεν ξέρει όμως είναι ότι εκείνη είναι παντρεμένη με τον καλό του φίλο Βατλέν. Την ησυχία του Βατλέν, όμως, έρχεται να διαταράξει ένα «στιγμιαίο λάθος του παρελθόντος», η Σβετλάνα, που απειλεί να τα αποκαλύψει όλα στον σύζυγό της και φίλο του Βατλέν, τον Σολντινιάκ, εκτός κι αν επαναλάβουν το ίδιο «λάθος»! Ο Βατλέν, απελπισμένος, ζητάει συμβουλές από τον Ποντανιάκ κι εκείνος τον προτρέπει να επισκεφθεί ένα παράνομο ξενοδοχείο με τη Σβετλάνα εκμεταλλευόμενος τη δήλωση της Λουσιέν «Οφθαλμόν αντί οφθαλμού και κέρατον αντί κεράτου!». Στην εξίσωση προστίθεται η γυναίκα του Ποντακιάκ που προσπαθεί διαρκώς να τον πιάσει στα πράσα αλλά και ο Ρεντιγιόν, μόνιμα ερωτευμένος με τη Λουσιέν, που πνίγει τον πόνο της απόρριψης με την Αρμαντίν. Πώς βρίσκονται, λοιπόν, όλοι αυτοί ταυτόχρονα στο δωμάτιο 39 του ξενοδοχείου “Amour” όπου ο πρόθυμος για όλα κύριος Πενσάρ και η κουφή γυναίκα του έχουν επισκεφθεί για να γιορτάσουν την επέτειο του γάμου τους; Οι παρεξηγήσεις διαδέχονται η μία την άλλη και η υπόθεση περιπλέκεται όλο και περισσότερο όσο περνάει η ώρα. Ποιός τελικά απατάει ποιόν;
Στην ουσία, τα «Πουλιά στον αέρα» δεν είναι ένα κορυφαίο λογοτεχνικό κείμενο αλλά μια κωμωδία πλοκής που εξελίσσεται με απίστευτους ρυθμούς και απαιτεί ιδιαίτερη θεατρική τεχνική. Όλα αυτά είναι στοιχεία που γνωρίζει πολύ καλά ο Νίκος Μαστοράκης που υπογράφει τη διασκευή, τη σκηνοθεσία αλλά και τη μουσική επιμέλεια της παράστασης. Η σκηνοθετική του ματιά είναι σύγχρονη, προσεγμένη και αναδεικνύει στο μέγιστο βαθμό τόσο τον κωμικό λόγο όσο και το συνολικό ύφος της φάρσας του Feydeau με αποτέλεσμα το κοινό να γελά αβίαστα σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Επιπλέον, οι πασίγνωστες μελωδίες που επέλεξε ο Νίκος Μαστοράκης αλλά και οι ιδιαίτερες χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού ενθουσίασαν το κοινό και έδωσαν στο συνολικό θέαμα το σωστό ρυθμό και τη θετική ενέργεια που χρειαζόταν.
Τίποτα όμως από αυτά δεν θα είχε γίνει πραγματικότητα αν δεν υπήρχε πίσω από αυτό το εγχείρημα ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών. Στους ρόλους του πρωταγωνιστικού ζευγαριού του Βατλέν και της Λουσιέν απολαύσαμε τους Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και Βίκυ Σταυροπούλου που μετά από τόσα χρόνια κοινής πορείας στο θεατρικό σανίδι γνωρίζουν πολύ καλά τα πατήματά τους και η χημεία τους επί σκηνής είναι κάτι το προφανές. Η κωμωδία είναι ένα είδος που παίζουν και οι δυο ηθοποιοί στα δάχτυλα χωρίς ωστόσο να παύουν στιγμή να μας εκπλήσσουν με το πηγαίο τους ταλέντο και το ταπεραμέντο τους. Για ακόμη μια φορά οι ερμηνείες τους ήταν απολαυστικές και τους χαρήκαμε με την καρδιά μας!
Αποκάλυψη ήταν ο Γιώργος Χρανιώτης επί σκηνής στο ρόλο του γυναικά Ποντανιάκ. Ο ηθοποιός προσέγγισε το ρόλο του με σεβασμό και χιούμορ δίνοντας στον ήρωά του ολοκληρωμένη υπόσταση. Η ερμηνεία του μας κέρδισε και σίγουρα θα γινόμασταν εύκολη λεία στις χαριτωμένες πονηρές προθέσεις του ήρωά του. Ωραία και η σκηνική παρουσία του Ιωάννη Παπαζήση στο ρόλο του ποδολάγνου εραστή Ρεντιγιόν που κατάφερε να μας πείσει για τα ιδιαίτερα γούστα του φέρνοντας το χαμόγελο στα χείλη μας. Υπερβολικές τόσο όσο χρειαζόταν, ήταν οι ερμηνείες της Θεοδώρας Τζήμου στο ρόλο της αφέντρας Σβετλάνα και της Κωνσταντίας Χριστοφορίδου στο ρόλο της άτακτης και χαζούλας Αρμαντίν. Οι δυο γυναίκες αποδείχτηκαν εξαιρετικές επιλογές για τους συγκεκριμένους ρόλους αφού διαθέτουν όλα τα προσόντα που απαιτούνται για να τους αναδείξουν και στην παραμικρή τους λεπτομέρεια. Και τα κατάφεραν περίφημα! Μας άρεσε πολύ και ο Νίκος Αρβανίτης στο ρόλο του πονηρούλη κύριου Πενσάρ. Ο ηθοποιός που διαθέτει τεράστια εμπειρία στο χώρο της υποκριτικής, ερμήνευσε τον ήρωά του με απίστευτη σιγουριά δίνοντάς του μια κωμική διάσταση που λατρέψαμε. Ιδιαίτερα χαριτωμένη βρήκαμε και την παρουσία του νεαρού Γιάννη Ρούσσου επί σκηνής στο ρόλο του γκρουμ. Σίγουρα ο ηθοποιός θα μας απασχολήσει και μελλοντικά αφού διαθέτει άφθονο ταλέντο.
Τα σκηνικά της παράστασης υπογράφει ο Μανόλης Παντελιδάκης που τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται αρκετά συχνά με το συγκεκριμένο θέατρο. Οι εναλλαγές των σκηνικών ήταν ιδιαιτέρως ευφάνταστες, ωστόσο τα σκηνικά μας φάνηκαν κάπως αφαιρετικά. Τέλος, τα εύσημα μας αξίζει να δώσουμε στη Στέλλα Κάλτσου που επιμελήθηκε τους στοχευμένους φωτισμούς που υπηρέτησαν ευλαβικά τη γενικότερη αισθητική της παράστασης.
Απιστίες, ερωτικά γαϊτανάκια στο στόχαστρο μιας φάρσας και μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών σας υπόσχονται να γελάσετε με την ψυχή σας. Επισκεφτείτε τον ιστορικό χώρο του θεάτρου Αλίκη και δείτε τα «Πουλιά στον αέρα». Το γέλιο είναι ζωή και εκεί ξέρουν καλά πώς να σας την χαρίσουν απλόχερα.
Καλή σας θέαση!